Firmy z branży fotowoltaicznej przeżywają obecnie rozkwit swojej działalności. Dotacje do inwestycji oraz zwiększone zainteresowanie konsumentów zielonymi technologiami oraz oszczędnościami związanymi z mniejszym zużyciem drożejącej energii elektrycznej, odgrywają dużą rolę w szybkim rozwoju tej dziedziny gospodarki. Dodając do tego dostępność coraz lepszych technologii pozyskiwania energii ze słońca i coraz niższe ceny niezbędnych urządzeń oraz paneli słonecznych otrzymujemy przepis na dalszy wzrost skali działalności firm fotowoltaicznych. 

Na rosnącym rynku nie brak jednak konkurencji. Rosnące przychody i zwiększony popyt konsumentów na instalacje fotowoltaiczne nie może umknąć uwadze nowych graczy, którzy wchodzą na ten rynek, słusznie oczekując jego dalszego rozwoju i tym samym licząc na szybki wzrost swojego w nim udziału. Firmy konkurują więc nie tylko ofertą, ale również sprawnością w działaniach handlowych i efektywnością działań operacyjnych.

W przypadku dynamicznego rynku fotowoltaiki sprawność w pozyskiwaniu i obsłudze nowych klientów decyduje o przyszłej pozycji firmy i stabilności jej biznesu. Nowoczesny system CRM, który umożliwia efektywne zorganizowanie procesów sprzedażowych i zapanowanie nad dynamicznie przyrastającą bazą klientów jest niezbędnym narzędziem dla firmy fotowoltaicznej.

Czas oraz koszty wdrożenia systemu CRM dla firm instalujących fotowoltaikę.

Nie da się ukryć, że w przypadku firmy, która dopiero startuje ze sprzedażą będą liczyły się krótki czas oraz niskie koszty wdrożenia nowego oprogramowania CRM. Gdy rozwijane są działy sprzedaży oraz realizacji zleceń, nawiązywane są nowe relacje z dostawcami i podwykonawcami, potrzebne jest sprawne działanie i nie ma czasu na długotrwałe procesy wdrożeniowe. System CRM musi posiadać bogate możliwości konfiguracyjne, które z pomocą firmy wdrożeniowej można wykorzystać do jak najlepszego odwzorowania specyfiki procesów zachodzących w organizacji. Oprogramowanie Bitrix24 CRM jest przykładem na to, że system do zarządzania sprzedażą może być elastyczny, wyposażony w wiele funkcji i jednocześnie nie wymagać prac programistycznych w celu dopasowania go do wymogów firmy. Większość przeprowadzanych przez Scan IT wdrożeń Bitrix24 CRM zamyka się w czasie jednego miesiąca. Jednocześnie koszty wdrożenia są przystępne dla firmy każdego formatu.

Podstawowe narzędzia systemu CRM wspierające sprzedaż instalacji fotowoltaicznych.

Bitrix24 CRM wyposażony jest w wiele narzędzi, z których korzystają firmy działające w branży fotowoltaicznej. W tym miejscu przyjrzymy się podstawowym narzędziom oprogramowania, które wspierają dział sprzedaży w codziennych zabiegach o zdobycie i utrzymanie klientów.

  • Baza firm - pozwala wprowadzać ręcznie lub poprzez import podmioty gospodarcze, z którymi firma prowadzi interesy lub zamierza to robić w przyszłości. Firmy powiązane są z kontaktami, leadami i dealami. W przypadku użytkowników CRM w firmach fotowoltaicznych jest to obiekt relatywnie rzadko wykorzystywany, jako że większość klientów to osoby prywatne.
  • Baza kontaktów - podobnie jak baza firm pozawala gromadzić informacje o kliencie. W tym przypadku jednak chodzi konkretnie o osobę fizyczną, która może, ale nie musi być powiązana z podmiotem gospodarczym (firmą).
  • Leady - te obiekty CRM pozwalają na zarejestrowanie nowych szans sprzedaży i procesowanie ich aż do sukcesu, którym, w zależności od konfiguracji, może być zamknięcie sprzedaży albo istotnego etapu procesu (konwersja do Deala).
  • Deale - w oparciu o te obiekty opiera się główny cykl sprzedaży. Deale służą do procesowania sprzedaży na jej zaawansowanych etapach, a także do zarządzania lejkiem realizacji inwestycji w przypadku instalacji fotowoltaicznej.

W Bitrix24 CRM każdy z typów obiektów może być dopasowany do informacyjnych potrzeb przedsiębiorstwa. W zależności od tego, jakie dane będą zbierane, przetwarzane i wykorzystywane mamy możliwość odpowiedniego zaprojektowania  obiektów (np. w dokumentacji dotyczącej projektu, informacjach dla wykonawców, na potrzeby realizacji instalacji i odbiorów). Dla firm z branży fotowoltaicznej ta możliwość jest szczególnie istotna, ponieważ podczas audytu u inwestora i w trakcie realizacji projektu potrzebny jest duży zasób informacji, w tym również pliki, takie jak faktury, zgody, umowy, zamówienia, proformy, dokumentacja zdjęciowa miejsca instalacji fotowoltaiki.

Wszelkie dane mogą być zbierane w obiektach CRM poprzez program na komputerze, za pośrednictwem aplikacji internetowej, obsługiwanej przez przeglądarkę, a także za pomocą aplikacji mobilnej. Niektórzy z naszych klientów preferują jednak prosty i skuteczny sposób pozyskiwania do CRM'u danych za pomocą specjalnie zaprojektowanych formularzy CRM. Dzięki tej funkcji użytkownik nie musi logować się do programu CRM, a jedynie dysponować odpowiednim odnośnikiem do strony WWW, na której wprowadzi wszystkie dane z audytu, tym samym zakładając nowy projekt (nowy Deal).

Zaawansowane mechanizmy wsparcia procesów sprzedaży i obsługi w inwestycjach fotowoltaicznych

Multi-lejki, czyli obsługa sprzedaży od A do Z.

Bardzo istotną funkcją CRM, przez wzgląd na charakterystykę inwestycji fotowoltaicznych, jest możliwość kreowania wielu lejków dla procesów sprzedażowych. Każdy lejek może być dedykowany jednemu z ciągów etapów, składających się na określony proces. Firmy wdrażające CRM w branży fotowoltaicznej chętnie korzystają z tej możliwości, aby zorganizować w programie CRM swoje procesy związane z nowymi zapytaniami, przeprowadzaniem klienta przez formalności, zlecaniem i realizacją montażu, z usługami posprzedażowymi oraz serwisowymi. Każdy lejek ma również możliwość zaprojektowania odrębnego zestawu reguł automatycznych (workflow), a tunele pozwalają na automatyczne przenoszenie deali pomiędzy odpowiednimi lejkami.

lejki CRM

Reguły automatyczne w procesach sprzedażowych fotowoltaiki.

System CRM Bitrix24 jest rozbudowanym narzędziem o możliwościach wykraczających poza standardowe oprogramowanie do zarządzania sprzedażą. Platforma ta wyposażona jest we wszechstronny edytor procesów biznesowych, który pozwala na zaprojektowanie własnych szablonów workflow, automatyzujących standardowe, powtarzalne akcje podejmowane w procach sprzedażowych, administracyjnych, obiegu dokumentów oraz realizacji inwestycji. Firmy trudniące się sprzedażą i montażem instalacji fotowoltaicznych doceniają te możliwości, dzięki którym na każdym z etapów swojego procesu mogą zaplanować reguły, które pozwolą odciążyć pracowników. Do najczęściej stosowanych z pewnością można zaliczyć automatyczne powiadomienia, zadania, wpisy do kalendarzy istotnych terminów, wiadomości email wysyłane do pracowników i klientów. Pomiędzy regułami można utworzyć powiązania, budując w ten sposób łańcuchy akcji wykonywanych przez program CRM w zależności od etapu procesu sprzedaży, a także wedle dodatkowych, zadanych warunków.

automatyzacja CRM

Automatyzacja marketingu i działania masowe.

System Bitrix24 CRM jest wyposażony w dodatkowe moduły, których nie odnajdziemy w podstawowych pakietach innego oprogramowania CRM. Należy do nich między innymi moduł Marketing CRM, który uwalnia ogromne możliwości prowadzenia automatycznych kampanii marketingowych. Biorąc za podstawę naszych działań posiadaną i przyrastającą bazę kontaktów, w prosty sposób można zaprojektować i wykonywać kampanie masowego e-mail marketingu, jak również kampanie SMS, czy też rozgłaszania dźwiękowego. Efekty każdej z kampanii mogą być powiązane z procesem obsługi klienta tak samo jak z pozyskiwaniem nowych szans sprzedażowych. System będzie monitorował reakcję klientów i w zależności od tego mogą być wykonywane kolejne działania, np. w celu podtrzymania zainteresowania klienta, zachęcenia go do kontaktu, zbierania opinii i referencji, itp. W młodej branży fotowoltaiki szczególnie istotny jest dynamiczny przyrost bazy kontrahentów, lecz warto również podtrzymywać kontakty, które mogą być potencjalną bazą nowych klientów w przyszłości. Do tego celu używane są właśnie narzędzia marketingu bezpośredniego w Birix24 CRM.

kampanie CRM

Pozyskiwanie leadów ze źródeł zewnętrznych

Na ogół firmy z branży fotowoltaicznej polegają na tradycyjnych metodach pozyskiwania nowych szans sprzedażowych, wśród których można wymienić cold-calling (telemarketing), działania własnych handlowców w terenie, współpracę z innymi podmiotami w zakresie pozyskiwania leadów (kooperacje i afiliacje). Nie bez znaczenia jednak są również metody wykorzystujące nowoczesne kanały komunikacji z klientami. Bitrix24 CRM pod tym względem należy do awangardy systemów w swojej klasie. Posiada rozwinięty moduł integrujący wszelkie kanały komunikacji, przez które można zdobywać nowe kontakty klientów. Szczególnie warto zainteresować się możliwościami zainstalowania na swojej stronie WWW widgetu z czatem na żywo, formularzy kontaktowych zbierających dane bezpośrednio do CRM, komunikatora Facebook. Leady można zbierać również poprzez synchronizację poczty email, połączeń telefonicznych, i wielu innych popularnych komunikatorów.

centrum kontaktowe CRM

Panele menedźerskie i raporty

Program CRM, nie tylko dla firm trudniących się fotowoltaiką, musi dostarczać odpowiedniej jakości danych, które posłużą menedźerom i zarządowi do oceny wyników pracy i pozwolą zidentyfikować słabe punkty procesu sprzedaży oraz obsługi inwestycji. Bitrix24 CRM został wyposażony w nowoczesną analitykę i sztuczną inteligencję, które to dostarczają danych o sprzedaży i działaniach w czasie rzeczywistym, za pośrednictwem konfigurowalnych paneli menedźerskich. Wykorzystując dynamiczne widgety każdy zarządzający sprzedażą lub projektem użytkownik może stworzyć własny widok na najbardziej interesujące go dane. Wgląd w sytuację sprzedażową i wyniki handlowców zapewniają raporty z lejków sprzedaży, wyników indywidualnych, obciążenia kanałów komunikacji i aktywności handlowców.

analityka CRM

 

Kategorie: